Monday, October 18, 2010

TIADA JAMINAN KADAR TOL KEKAL


UEM Group Bhd. (UEM) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) tidak dapat memberikan jaminan bahawa kadar tol semasa akan dikekalkan sekiranya PLUS Expressways Bhd. (PLUS) diambil alih.

Kecuali apa yang diumumkan oleh kerajaan pada pembentangan Bajet 2011 Jumaat lalu bahawa, kadar tol dikekalkan untuk tempoh lima tahun akan datang, sebarang kenaikan ataupun sebaliknya bergantung kepada perjanjian konsesi baru dengan kerajaan.

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif UEM, Datuk Izzadin Idris berkata: ‘‘Saya tidak dapat memberi ulasan mengenai perkara ini (kadar tol) kerana ia tertakluk kepada konsesi baharu.

‘‘Dan, buat masa ini saya tidak boleh membuat pendedahan mengenainya kerana masih di peringkat perbincangan.

‘‘Apa yang pasti para pengguna akan menikmati kadar harga semasa tol dalam tempoh lima tahun lagi,’’ katanya pada sidang akhbar mengenai pembelian PLUS di sini hari ini.

Malah, katanya, sebagai pengendali lebuh raya menjadi keutamaan UEM adalah memastikan mutu perkhidmatan dan penyelenggaraan dikekalkan.

‘‘Ini kerana keselamatan pengguna adalah keutamaan kami,’’ tambahnya.

Hadir sama, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Pelaburan) KWSP, Shahril Ridza Ridzuan.

Sidang akhbar itu adalah kali pertama selepas kedua-dua entiti itu mengesahkan akan menubuhkan sayap khas (SPV) untuk membeli syarikat pengendali tol terbesar negara.

Shahril berkata, pada 15 Oktober lalu, UEM dan KWSP telah mencapai kata putus untuk membuat tawaran bersama kepada PLUS bagi mengambil alih kesemua perniagaannya termasuk aset dan liabilitinya.

Pengambilan alih itu dilakukan melalui SPV dengan penguasaan sebanyak 51 peratus oleh UEM dan bakinya 49 peratus oleh KWSP.

Kos keseluruhan pengambilan alih itu berjumlah RM23 bilion atau RM4.60 sesaham dan dilaksanakan secara tunai.

Sekiranya cadangan itu berjaya dimuktamadkan, PLUS akan dinyah senarai dan perniagaannya dipindah milik kepada SPV yang akan menyerap risiko konsesi.

PLUS kemudian akan menjadi syarikat yang memiliki mudah tunai yang tinggi dan ia akan dibahagikan kepada para pemegang saham melalui cadangan dividen khas dan pengurangan modal terpilih (SCR).

Izzadin berkata, tawaran pengambilan alih itu bergantung kepada kejayaan menstruktur semula perjanjian konsesi mengambil kira terma-terma oleh semua pihak.

Daripada RM23 bilion itu, sebanyak RM11 bilion adalah nilai pegangan pemegang saham minoriti dan RM12 bilion milik Khazanah Nasional (Khazanah) UEM dan KWSP.

Ditanya tentang idea pengambilan PLUS, Shahril berkata, KWSP melihat pengambilan alih syarikat pengendali tol itu sebagai satu peluang untuk memiliki aset matang yang menjana aliran tunai dengan profil risiko yang menarik.

‘‘KWSP menjadi pemegang saham operator lebuh raya itu sejak sekian lama dan ia adalah satu pelaburan jangka panjang yang baik dengan hasil dan pulangan stabil.

‘‘Sekiranya cadangan pengambilan alih ini berjaya, ia akan memberi pulangan stabil kepada 12 juta pencarum KWSP dan melalui pemilikan bersama ini, kami akan memperbaiki prestasi kewangan PLUS,’’ ujar beliau.

Sementara itu, Shahril menyifatkan harga dan tawaran yang dibuat itu sebagai wajar dan tertinggi direkodkan oleh PLUS sejak ia disenaraikan di Bursa Malaysia pada 2002.

Harga saham PLUS melonjak ke paras RM4.46 seunit pada 13 Oktober lalu, sebelum urus niaganya digantung.

Tawaran harga itu mewakili premium 14.7 peratus serta 21.7 peratus peratus tinggi nilainya dalam tiga bulan dan enam bulan untuk harga purata pasaran, masing-masing pada RM4.01 dan RM3.78.

Ditanya sama ada PLUS akan dijadikan sebuah syarikat milik persendirian selepas pembelian itu, Shahril berkata: ‘‘Kita tidak mempunyai sebarang perancangan segera.’’.

UEM dan syarikat induknya, Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah) memiliki kepentingan sebanyak 55.25 peratus dalam PLUS, yang mana 15.02 peratus daripadanya dicagarkan kepada sijil amanah boleh tukar yang diterbitkan oleh Khazanah.

KWSP pula menguasai sebanyak 12.03 peratus dalam PLUS.

Sementara itu, Izzadin berkata, PLUS akan menerima pampasan kira-kira RM1 bilion setahun ekoran tiada kenaikan tol selama lima tahun.

‘‘Kerajaan akan membayar kira-kira RM5 bilion dalam tempoh berkenaan,” ujarnya.

Katanya, setakat ini kerajaan berhutang sebanyak RM2.5 bilion bagi pampasan berikutan penangguhan kenaikan tol sebelum ini.

No comments:

Post a Comment