Sunday, February 27, 2011

MacroKiosk ke Timur Tengah


Selepas 11 tahun beroperasi dan berada di 11 negara, Macro Kiosk Bhd. (MacroKiosk) merancang melebarkan sayapnya ke Timur Tengah pada suku pertama tahun ini.

MacroKiosk merupakan pemudah teknologi pesanan mudah alih pelbagai negara terutama untuk perkhidmatan mudah alih dan penyelesaian telekomunikasi.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Kenny Goh berkata, syarikat akan menjadikan Dubai sebagai 'pintu masuk' ke negara-negara Timur Tengah sebelum berkembang ke negara-negara lain.

''Pemilihannya dibuat berdasarkan hubungan yang baik antara Malaysia dan Dubai, ia memudahkan usaha pengembangan perniagaan di sana.

''Selepas Dubai, kami akan bergerak ke Abu Dhabi dan Qatar kemudian ke negara-negara sekitar. Di setiap negara yang kami terokai MacroKiosk akan membuka pejabat untuk memudahkan setiap urusan penawaran perkhidmatan,'' katanya kepada Utusan Malaysia di pejabatnya baru-baru ini.

Ketika ini, MacroKiosk beroperasi di 11 negara iaitu Brunei, China, Hong Kong, Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, Taiwan, Thailand, Vietnam dan yang terbaru Macau.

Sasaran awal mereka adalah mempunyai kehadiran di lebih 10 negara dalam tempoh tiga tahun akan datang dengan tiga pasaran baru setiap tahun.

Goh berkata, walaupun syarikat akan melebarkan sayapnya ke luar negara, tetapi tumpuan masih diberikan kepada pasaran tempatan.

''Malaysia merupakan permulaan bagi kami, oleh itu ia tidak akan dilupakan. Pada tahun ini, MacroKiosk akan memperkenalkan lebih banyak aplikasi mudah alih bagi menarik minat pelanggan-pelanggan baru.

''Dengan kewujudan jalur lebar berkelajuan tinggi (HSBB) oleh kerajaan sedikit sebanyak akan membantu kami untuk terus berkembang terutama bagi perkhidmatan mudah alih,'' jelasnya.

Antara perkhidmatan yang ditawarkan MacroKiosk adalah perkhidmatan enterpris mudah alih (MES), perkhidmatan interaktif mudah alih (MIS), perkhidmatan pengesahan mudah alih (MAS), perkhidmatan kewangan mudah alih (MFS) dan perkhidmatan penerbangan mudah alih.

Manakala antara industri tumpuan adalah pengiklanan, pemasaran, penerbangan, perbankan, pendidikan dan logistik.

Sementara itu, MacroKiosk baru-baru ini telah mendapat pensijilan ISO27001:2005 yang merupakan syarikat pertama dalam industri tempatan yang menerima sijil tersebut.

Sijil tersebut telah dianugerahkan oleh TUV Rheinland Malaysia yang merupakan badan pensijilan untuk teknikal, keselamatan perkhidmatan pensijilan.

Goh berkata, MacroKiosk merupakan pendahulu dan peneraju yang terus bergerak dan meletakkan penanda aras baru dalam usaha untuk memberikan kualiti dan keselamatan terbaik kepada pelanggan.

''Sebab utama mengapa MacroKiosk memilih untuk menjadi ISO27001:2005 iaitu sebagai komitmen kepada integriti data.

''Kami ingin pelanggan, pelabur dan rakan niaga mengetahui bahawa penekanan terhadap sekuriti atau keselamatan adalah diutamakan,'' katanya.

Sebagai syarikat yang mempunyai ISO27001:2005, MacroKiosk perlu mempunyai langkah melindungi maklumat sulit, integriti dan maklumat mudah alih dari sebarang ancaman sama ada bersifat dalaman atau luaran.

Syarikat telah memperuntukkan sebanyak RM820,000 bagi mendapatkan sijil itu dengan memenuhi kriteria yang telah ditetapkan termasuk mempunyai kawalan sistem kamera litar tertutup (CCTV), mempunyai sistem sokongan, mengetatkan peraturan rangkaian dan mempunyai pelan perniagaan berterusan.

Ketika ditanya mengenai krisis ekonomi lalu memberi kesan kepada perniagaannya, Kenny berkata, ia telah memberi kesan kepada semua industri.

Namun, katanya, MacroKiosk masih mampu 'bernafas' memandangkan perkhidmatan dan teknologi yang disediakan kepada pasaran memberi tambah nilai kepada pelanggan.

No comments:

Post a Comment