Thursday, February 17, 2011

PENCAPAIAN FERRARI MENGGALAKKAN


Pengeluar kereta mewah buatan Itali, Ferrari memperlihat pencapaian yang menggalakkan pada 2010 apabila merekodkan pendapatan bersih berjumlah 1.919 bilion euro (RM7.937 bilion), meningkat 7.9 peratus berbanding tahun 2009.

Ferrari dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini, berkata, pada sepanjang tahun lalu, pihaknya telah menghantar 6,573 buah kereta keluarannya kepada para pengedar jenama itu di seluruh dunia mewakili peningkatan sebanyak 5.4 peratus berbanding 2009.

Menurut Pengerusi Lembaga Pengarahnya, Luca Di Montezemolo, peningkatan itu adalah didorong permintaan dari negara kuasa ekonomi baharu sekitar Asia khususnya China selain pemulihan pasaran di Amerika Syarikat.

Beliau berkata, beberapa pencapaian yang dicapai itu mengatasi rekod pada 2008 yang sebelum ini dianggap sebagai tahun terbaik dalam sejarah Ferrari.

" Pulangan jualan juga mencecah 15.8 peratus, mewakili salah satu rekod terbaik syarikat ini.

"Malah, angka tersebut mengatasi pencapaian purata dalam industri automotif serta sektor barangan mewah," katanya semasa pembentangan prestasi Ferrari bagi tahun 2010.

Tegas beliau lagi, aliran tunainya juga meningkat sehingga 290 juta euro (RM1,198.97 bilion), sekali gus menunjukkan kemampuan syarikat yang hanya menggunakan sumber kewangan dalaman.

Montezemolo berkata, pihaknya telah membuat pelaburan ke atas model The California, model The 458 Italia dan model 599 GTO, kesemuanya berjaya memenangi beberapa anugerah serta peningkatan jualan.

Berdasarkan geografi, jualan kereta Ferrari di China berjumlah 300 buah kereta terjual, meningkat sebanyak 43.6 peratus. Jualan di pasaran Hong Kong dan Taiwan pula merekodkan 478 buah kereta iaitu meningkat sebanyak 23.8 peratus berbanding 2009.

Pasaran di Timur Tengah pula merekodkan jualan sebanyak 349 buah kereta. Ini menjadikan pasaran Asia merupakan penyumbang keempat terbesar kepada jualan Ferrari ke seluruh dunia.

Jualan di AS juga meningkat sebanyak 12.7 peratus kepada 1,576 buah kereta. Pasaran Amerika Utara (AS dan Kanada) menyumbang sebanyak 26 peratus jualan Ferrari di seluruh dunia.

Sementara pasaran Eropah merekodkan pertumbuhan jualan sebanyak lima peratus di mana jualan di United Kingdom sahaja telah meningkat 58 buah kereta kepada 467 buah kereta selain dibantu perkembangan pasaran Eropah Timur.

Sehingga kini, syarikat itu mempunyai 40 gedung jualannya di seluruh dunia.

Tambah beliau lagi, kemudahan internet sendiri telah membantu peningkatan pasaran Ferrari termasuk melalui laman sesawang rasminya, Twitter serta Facebook yang mencapai tiga juta ahli dalam tempoh yang singkat.

No comments:

Post a Comment