Menurut penganjur pameran kecantikan terbesar Asia Tenggara, Beauty 10 Expo, Mak Weng Kit berkata, jualan runcit industri kosmetik dan kecantikan diramal meningkat lebih tinggi berbanding AS$850 juta (RM2.64 bilion) yang dicatat empat tahun lalu.
"Angka itu hanyalah bagi jualan runcit produk kosmetik tidak termasuk produk penjagaan kulit, rambut dan penjagaan kesihatan yang turut mencatat peningkatan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.
Menurut Mak, jualan produk penjagaan kulit menyumbang 20 peratus kepada jualan keseluruhan industri kecantikan .
Sektor penjagaan dan perhiasan kuku juga semakin berkembang dengan menyumbang 15 peratus kepada keseluruhan jualan industri.
"Perniagaan penjagaan kuku dan perhiasan kuku masih baharu di negara ini tetapi ia semakin diminati dan berkembang.
Berdasarkan perkembangan ini, ia menunjukkan orang Malaysia tidak kedekut untuk berbelanja demi kecantikan,"kata beliau lagi.
Pendapat beliau disokong oleh Pengurus Jenama dan Pemasaran East One Sdn.Bhd, pengedar tunggal produk kecantikan kuku Amerika, O.P.I, Jane Lee.
"Semua orang mahu kelihatan cantik terutamanya wanita. Perniagaan penjagaan kuku dan perhiasan mempunyai banyak ruang lagi untuk dikembangkan di negara ini," katanya.
Menurut Lee, pelanggannya terdiri daripada remaja belasan tahun sehingga wanita berusia bersedia untuk mengeluarkan belanja bagi menjaga dan menghias kuku mereka.
Sementara itu pakar solekan Akademi A Cut Above, Fabien Wong, rakyat Malaysia semakin mengambil berat tentang fesyen, solekan dan gaya rambut walaupun masih ketinggalan berbanding negara-negara Asia lain yang lebih "berani" bergaya seperti Singapura, Jepun dan Hong Kong.
No comments:
Post a Comment